مهدی کبیری نائینی؛ زینب الهی؛ ابوالفضل مقیمی اسفندابادی
چکیده
هدف: مشخصه دنیای امروز تغییرات سریع در انتظارات مشتریان، فناوریها و روشهای کاری، میباشد. جهت انطباق با این تغییرات، سازمانها ناچارند ساختارها و رویکردهای محرک خلاقیت را طرحریزی و اجرا کنند. مدیریت دانش با شناسایی، گردآوری، ذخیره و اشتراک دانشها بستری را برای بهبود عملکرد سازمان فراهم میکند. یکی از حوزههایی ...
بیشتر
هدف: مشخصه دنیای امروز تغییرات سریع در انتظارات مشتریان، فناوریها و روشهای کاری، میباشد. جهت انطباق با این تغییرات، سازمانها ناچارند ساختارها و رویکردهای محرک خلاقیت را طرحریزی و اجرا کنند. مدیریت دانش با شناسایی، گردآوری، ذخیره و اشتراک دانشها بستری را برای بهبود عملکرد سازمان فراهم میکند. یکی از حوزههایی که میتواند تحت تاثیر مدیریت دانش ارتقاء یابد، خلاقیت و کارآفرینی سازمانی است. رهبری توانمند میتواند با هدایت و انگیزش، نیروهای سازمان را به سمت هدف همسو نماید. بنابراین تحقیق حاضر بهدنبال بررسی تاثیر مدیریت دانش بر کارآفرینی سازمانی با نقش میانجی رهبری در شعب بانک صادرات هرمزگان است.روش: تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی از نظر شیوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی و از لحاظ زمانی، مقطعی میباشد. جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل کارمندان شعب بانک صادرات هرمزگان میباشد که با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 184 نفر محاسبه و به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه مدیریت دانش (چن و هوانگ، 2009)، کارآفرینی سازمانی (براون و همکاران، 2001) و رهبری (باس و آلیو، 2000) استفاده گردید. ضریب آلفای کرونباخ متغیرهای مدیریت دانش، رهبری و کارآفرینی سازمانی، به ترتیب 0.768، 0.701، 0.796 بدست آمد و روایی محتوایی آنها با استفاده از نظر خبرگان تأیید شد.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که مدیریت دانش بر کارآفرینی سازمانی و رهبری تاثیر مثبت و معناداری دارد. بعلاوه اثر مثبت رهبری بر کارآفرینی سازمانی و نقش میانجی رهبری مورد تایید قرار گرفت.نتیجهگیری: زیر متغیرهای خلق دانش و ذخیره دانش دارای بیشترین بار عاملی هستند که در رابطه با خلق دانش نشان میدهد که برای پیادهسازی موفق مدیریت دانش توجه به شناسایی و خلق دانش لازم و ضروری است. در مورد رهبری عدم مداخلهگر نتایج حاصل از تحلیلهای انجام شده به وسیله هر نرمافزار معناداری رابطه بین رهبری عدم مداخله گر و مدیریت دانش را رد میکند. هره بردن از رهبری سازمانی برای رسیدن به اهداف سازمانی تعیین شده و برای تشویق کارکنان به خودکنترلی و نوآوری باعث خلق محیط پویا و دستیابی سازمان به کارآفرینی سازمانی میشود.